Bevægelsesskolen

træning gennem leg

MEN IKKE LEG FOR SJOV

BEVÆGELSESSKOLEN

DOF Bevægelsesskolen Thommysminde

DOF Bevægelsesskolen Thommysminde er en selvstændig forening under Dansk Oplysnings Forbund (DOF), som lejer sig ind i lokalerne på Thommysminde.

 

Bevægelsesskolen tilbyder flere forskellige hold: Ryg/afspændingshold, afspændingshold, bevægelse på bold, fysio-pilates, mindfull fitness og bækkenbundstræning.

 

Alle kan være med – ung som gammel. Tyk som tynd. Vi hjælper dig gerne med at finde det hold, der bevægelsesmæssigt passer bedst til dig og dit tempo.

 

Se holdplan for aktuelle hold

 

 

Oversigt over hold

  • RYG/AFSPÆNDING

For dig, der har eller vil forebygge rygproblemer - eller som vil have en stærk og stabil krop. Ingen kæde er stærkere end det svageste led, så derfor bliver alle kroppens muskler trænet. I løbet af en træningsgang kommer du igennem en grundig opvarmning - efterfulgt af styrketræning, pulstræning, udspænding og afspænding.

 

Varighed: 75 min.

 

 

  • AFSPÆNDING

For dig, der lider af muskelinfiltrationer, kredsløbsforstyrrelser, stress eller har brug for at komme i bedre fysisk form. Træningen består af bevægelse, styrke, stræk og afspænding. Det kræver ingen forudsætninger at deltage på holdet. Alle kan deltage.

 

Varighed: 55 min.

 

 

  • SPECIALHOLD FOR BEVÆGELSESHÆMMEDE

På specialholdene tages der hensyn til specifikke bevægehandicap og kognitive problemer. Træningen er bygget op omkring balance, stabilitet, bevægelse, styrke, kondition, stræk og afspænding. Målet er at bedre kropsbevidstheden og derved få en bedre funktion i hverdagen.

 

Varighed: 75 min. / Max. 7 deltagere

 

 

  • BEVÆGELSE PÅ BOLD

For dig, der vil forebygge rygproblemer eller som har et stillesiddende job. Bevægelse på bold er en god og effektiv måde at ”bruge” sin krop på, og undervisningen giver kropsbevidsthed, skaber stabilitet og øger balancen. Du får bevæget hele din krop grundigt igennem - med særligt fokus på de små muskler i ryggen og de dybe mavemuskler.

 

Varighed: 75 min. / Bevægelsesskolen stiller bolde til rådighed.

 

 

  • FYSIO-PILATES

Effektivitets-træning ved lav belastning af de dybe, stabiliserende muskler omkring mave og ryg. Vi arbejder med smidighed og muskelsamspil for at opnå bedring af bevægelsesvaner, bevægelighed og ikke mindst mindske smerter i bevægeapparatet. I træningen er der fokus på at optimere kropsbevidsthed, kontrol og vejrtrækning. Fysio-Pilates er yderst skånsom og henvender sig til alle så tøv ikke med at melde dig til, selvom du er i tvivl. Fysio-Pilates er også en super træningsform som forberedende til anden videre træning - fx ryghold og boldhold. Hver træning starter med let afspænding, der skærper koncentrationen og roen efterfulgt af øvelser på måtte tilpasset dit niveau. Husk strømper og lunt tøj, der ikke begrænser din bevægelighed.

 

Varighed: 60 min.

 

 

  • BÆKKENBUNDSTRÆNING

Bækkenbundstræning er vigtig for både mænd og kvinder. Derfor henvender vores træning sig til begge køn. Der er en teoretisk del, hvor underviseren gennemgår en stor del af de ting, vi skal være opmærksomme på i forhold til bækkenbunden. Og der er en praktisk del, hvor bækkenbunden trænes.

 

Bækkenbundstræning kører ikke som et fast hold, men oprettes løbende. Ring på T. 75 87 33 94 og bliv skrevet op. Så kontakter vi dig, når holdet starter op.

 

 

  • MBKT – MINDFITNESS

Har du været ramt af stress, PTSD eller depression? Har du kroniske smerter, og er du bekymret for, at sygdommen kommer igen - eller at smerterne bliver værre og overtager mere af din hverdag?

 

MBKT (Mindfullness-baseret kognitiv terapi) er yderst veldokumenteret i forhold til at hindre tilbagefald og lære at leve med kroniske smerter, så de kun får en lille plads i livet. Vi kan ikke undgå følelsesmæssige belastninger igennem livet, men vi kan vælge hvordan vi vil tackle dem. Når du praktiserer MBKT, udvikler du en bedre selvregulering og balance i tilværelsen. Du oparbejder bevidsthed om, hvad der foregår her og nu, og får derigennem mulighed for at vælge, hvordan du vil tackle situationen - i stedet for at blive vred eller depressiv.

 

På kurset kommer du ikke til at svede af fysisk aktivitet. Men du kan komme til at svede, når du opdager et vanemønster, der sætter begrænsninger i din hverdag. Og du kommer til at stråle af glæde, når du kan erstatte det med et andet mønster, der får din livskvalitet til at blomstre.

 

Se mere om MBKT – og hvad det kan bruges til:

 

 

Se holdplan for aktuelle hold

 

Om DOF Bevægelsesskolen Thommysminde

 

  • Foreningen blev etableret i begyndelsen af 80'erne, og har fungeret lige siden.
  • Foreningen har ca. 300 medlemmer. Flere medlemmer deltager på mindst to hold i ugens løb.
  • Medlemmerne har egenbetaling som på almindelig aftenskole.

Kontakt

Thommysminde ApS

Hvejselvej 63, Hvejsel

7300 Jelling​

 

Tlf: 75 87 33 94

Mail: info@thminde.net